Lee Child
Bob Snoijink
Die trying
Amsterdam: Uitgeverij Luitingh-Sijthoff, 2020
682 p.
9789021026718 (paperback)

Na een jarenlange loopbaan als majoor van de militaire politie is Jack Reacher eindelijk weer burger. Als hij in Chicago voorbij een stomerij loopt, vangt hij een vrouw op die struikelt bij het buitenkomen. Op datzelfde ogenblik worden beiden ontvoerd door een bizar trio, dat hen meeneemt op een verre reis naar een onbekende bestemming. Stilaan ontdekt Reacher de identiteit van de vrouw: Holly Johnson is FBI-agente en (zo wordt pas later duidelijk) dochter van de opperbevelhebber van het Amerikaanse leger en petekind van de president. Daardoor is zij natuurlijk een waardevol lokaas. Dat vindt althans de militaristische terreurorganisatie die haar heeft ontvoerd, en die vlak bij de Canadese grens, in een vrij ontoegankelijk gebied, een onafhankelijke staat wil uitroepen. Holly moet als onderpand dienen in de bemiddelingspogingen tussen de terroristenleider en de Amerikaanse overheid. Uiteraard komt het hele apparaat, inclusief het Witte Huis, in het verweer en ook de twee gegijzelden l…Lees verder
Het was geheel toevallig dat een FBI-agente Jack Reacher tegen het lijf liep op het moment dat drie mannen haar wilden ontvoeren. Dus werden beiden meegenomen. Niemand wist dat ze hiermee een zeer goed getrainde ex-beroepsmilitair in gijzeling namen. Maar ook voor hem blijkt het geen eenvoudige zaak om de FBI-agente te bevrijden uit de handen van een gevaarlijke, goed georganiseerde afscheidingsbeweging. De auteur is in staat een bijzonder spannend boek te schrijven vol actie en geweld op een rustige, prettig leesbare manier. Dat komt omdat hij kennis van zaken heeft. Met gemak vult hij drieënhalf bladzijde met de beschrijving van een geweer, de kogels, de weg die een kogel volgt en waarom, zonder ook maar een moment te vervelen. Knappe karaktertekeningen, de plot misschien iets ongeloofwaardig, maar erg goed uitgewerkt met een verrassende ontknoping.

Over Lee Child

CC BY 2.0 - Foto van/door Mark Coggins at Flickr

Lee Child (Coventry, Engeland, 29 oktober 1954) is het pseudoniem van de thrillerschrijver Jim Grant. Child brak door met zijn eerste boek Killing Floor (Jachtveld) en heeft sindsdien een hele serie bestsellers op zijn naam staan. Hij woont voornamelijk in Manhattan, maar heeft ook een huis in Zuid-Frankrijk.

Alle boeken van Lee Child hebben de Amerikaanse ex-militair Jack Reacher als hoofdpersoon. Reacher, die uit eigen beweging het leger heeft verlaten, leidt een zwervend bestaan in de Verenigde Staten, waar hij zijn avonturen beleeft.

Zijn boek "One Shot" werd verfilmd onder de titel Jack Reacher en de film is eind 2012 première gegaan met Tom Cruise in de rol van Jack Reacher. In 2016 kwam de opvolger Jack Reacher: Never Go Back uit, eveneens met Tom Cruise.

Lee Child is geboren in Coventry, maar groeide op in Birmingham, waar hij de school bezocht waar onder andere …Lees verder op Wikipedia