Marjolein Van Velzen
Cemetery dance
1
Amsterdam: Luitingh, 2009
382 p.
9789024530663 (paperback)

Sterke personages en een spannende plot, op smaak gebracht met een snuifje occultisme en een vleugje avontuur: dat zijn de ingrediënten die van Duel met de dood een pageturner maken. Het auteursduo Preston en Child kiezen in dit boek voor Manhattan als de achtergrond van enkele mysterieuze gebeurtenissen. Wanneer William Smithback, een bekend journalist, er koelbloedig wordt vermoord, onderzoeken inspecteur D'Agosta en FBI-agent Pendergast de zaak. De oplossing lijkt niet moeilijk te zijn: de dader heeft ook Smithbacks vrouw, Nora, aangevallen en zij heeft hem duidelijk herkend. Het verhaal krijgt echter een griezelige wending: de dader blijkt al enige tijd overleden te zijn...

Pendergast volgt een spoor met voodoo en levende doden, terwijl D'Agosta op zoek gaat naar de rationele oplossingen. Wanneer ook Smithback zelf als zombie zijn eigen vrouw te lijf gaat, wordt met de vinger gewezen naar een kleine teruggetrokken gemeenschap binnen Manhattan, die dierenoffers pleeg…Lees verder
New York Times-journalist William Smithback wordt in zijn appartement in Manhattan op brute wijze vermoord, terwijl zijn vrouw Nora, antropoloog en werkzaam bij het Museum of Natural History (ze komt in diverse verhalen van Preston en Child voor), even een boodschap doet. Bij thuiskomst wordt Nora ook aangevallen, maar ze overleeft dit. Zij en haar buren hebben de moordenaar herkend als hun wat vreemde Britse benedenbuurman, hij staat ook op de bewakingsvideobeelden, maar vreemd genoeg blijkt hij een week of wat eerder dood uit de rivier gevist te zijn… Hoofdinspecteur Laura Hayward leidt het onderzoek, FBI-agent Aloysius Pendergast, inspecteur Vincent D'Agosta en Nora (geplaagd door enge visioenen) gaan langs minder orthodoxe wegen ook op zoek naar de moordenaar. Ze komen terecht bij een vreemde sekte die griezelige voodooachtige rituelen uitvoert. Heel spannende en ook griezelige thriller met bovennatuurlijke elementen, een goed uitgewerkte plot en behoorlijk wat actie. Negende afzo…Lees verder

Over Douglas Preston

Douglas Preston (Cambridge, Massachusetts, 20 mei 1956) is een Amerikaans auteur van horror- en techno-thrillers.

Hij schreef zeventien populaire techno-thrillers en horrorromans, waarvan vier alleen en de overige met Lincoln Child. Hij is ook auteur van verschillende non-fictie boeken, waarvan een met de Italiaanse auteur Mario Spezi.

• Jennie (Jennie), BZZTôH, 1995
  • De codex (The Codex), Luitingh-Sijthoff, 2005
  • Dinosaurus canyon (Tyrannosaur Canyon), Luitingh-Sijthoff, 2006